11-årig pige finder kæbeben fra et af de største dyr nogensinde

18. APR 2024 • 01:42UDLAND

En pige har fundet et formodet fossil fra en ichthyosaurus, som kunne blive mellem 22 og 26 meter lang.

Et fossil, som i 2020 blev fundet af en 11-årig britisk pige og hendes far på Englands vestkyst, stammer formentlig fra en ichthyosaurus - et havdyr som menes at være blandt klodens største nogensinde.

Det viser et fagfællebedømt studie i det videnskabelige tidsskrift Plos One.

Ichthyosauruser levede i verdenshavene i omkring 160 millioner år, inden de uddøde for 90 millioner år siden.

- Det er vildt at tænke på, at sådan nogle gigantiske ichthyosauruser på størrelse med blåhvaler svømmede rundt i havene, samtidig med at der gik dinosaurer rundt på det, som vi i dag kalder Storbritannien, i Trias (geologisk periode, red.), siger Dean Lomax, som forsker i palæontologi ved Manchester Universitet og Bristol Universitet, og som har været med til at studere fossilet.

Kæbebenets størrelse antyder ifølge undersøgelsen, at havdyret har været mellem 22 og 26 meter langt.

Hvis det holder stik, gør det ichthyosaurusen til den største øgle, som nogensinde har levet i havet.

Den vil størrelsesmæssigt nærme sig en blåhval, som kan blive op til 30 meter lang.

Fossilet blev fundet af Ruby Reynolds, som dengang var 11 år gammel. Hun er i dag 15 år.

Fundet har givet grobund for sammenligninger med Mary Anning, en fossiljæger fra det 19. århundrede, som i en alder af 12 år var med til at finde nogle af de første fossiler fra ichthyosaurusen.

- Jeg synes, Mary Anning var en fantastisk palæontolog, og det er utroligt at blive sammenlignet med hende, siger Ruby Reynolds.

- Det har været fantastisk, oplysende og sjovt at arbejde sammen med eksperterne, og vi er stolte af at være en del af holdet og medforfattere til et studie, som giver navn til en ny art og slægt, siger hendes far, Justin Reynolds.

/ritzau/Reuters